Sila tinggalkan jejak

Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie First Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

28 March 2011

fadhilat al-ma'thurat

Ringkasnya,
  • Al-ma'thurat dimulai dengan ucapan "Aku bermohon perlindungan Allah, Maha Mendengar, Maha Mengetahui dari gangguan syaitan yang direjam" 
  • Bacaan Al-Fatihah dlm zikir Ma'thurat merupakan bacaan yg agung. Rasullah bersabda maksudnya : "Demi Allah yang nyawaku di tangan-Nya belum ada surah yang diturunkan di dalam Taurat, Injil, Zabur atau Furqan menandinginya. Dialah tujuh Mithani dan Al-Quran yang agung yang diberikan kepadaku." 
  • Memperoleh surah al-Baqarah dalam zikir Ma'thurat juga memperoleh pahala yang besar. Dari Ibnu Mas'ud Rasullah SAW bersabda : "Sesiapa membaca sepuluh ayat dari surah al-Baqarah di awal siang nescaya ia tidak didekati oleh syaitan sampai petang, jika dibaca waktu malam nescaya syaitan tidak akan mendekatinya sampai pagi. Tidak akan dilihatnya apa-apa yang buruk menimpa keluarganya atau hartanya." (Riwayat Al-Darani dan Baihaqi) 
  •  Membaca ayat kursi jug terhindar drpd gangguan syaitan. Dari Ibnu Mas'ud sesungguhnya Rasullah SAW bersabda : "Siapa yang membaca sepuluh ayat, ayat-ayat surah al-Baqarah, ayat Kursi, dua ayat selepasnya dan hujung surah al-Baqarah nescaya syaitan tidak akan masuk dalam rumahnya sampai pagi" (Riwayat Tabrani dan Hakim)

Semoga susunan Al-Ma'thurat ni memudahkan umat Islam mengamalkan zikir dan tasbih yang merupakan amalan Rasulullah SAW, Insya Allah.


0 orang bisik-bisik: